Fem vanliga ursäkter för att köra med vinterdäck på sommaren

Fem vanliga ursäkter för att köra med vinterdäck på sommaren

Det blir allt vanligare att köra med vinterdäck på sommaren.

Närmare åtta procent, cirka 380 000 av cirka 4,9 miljoner registrerade personbilar, kör året runt med vinterdäck. Mest frekvent är det i storstäderna Stockholm, Malmö och Göteborg. I Göteborg har det ökat från cirka tio procent år 2015 till femton procent 2019, visar statistiken från Däckrazzia som genomförs årligen. Det finns många ursäkter till varför man kör med vinterdäck på sommaren, här kommer de fem vanligaste. Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige bemöter ursäkterna.

Det spelar ingen roll vilken typ av däck man kör på sommaren.

Vinterdäck på sommaren är en säkerhetsrisk. De har en betydligt mjukare gummiblandning än sommardäck och i sommarvärmen ger de sämre grepp. Speciellt bromsegenskaperna på vått väglag är dåliga. Ett bromstest som Riksförbundet M Sverige har gjort visar att en bil med bra sommardäck hade en bromssträcka från 100 km/h på 31,6 meter, medan bilen med dubbfria vinterdäck stannade först efter 45 meter, 40 procent längre bromssträcka.

Vi kör bara korta sträckor med bilen som har vinterdäck på sommaren. Oftast är det min fru som kör våra barn till deras fritidsaktiviteter med den bilen.

En olycka kan hända när som helst. Det är som med säkerhetsbältet, du måste alltid ha det på när du kör bilen, oavsett hur kort sträcka du kör. Man vet aldrig när en olycka är framme. Det är samma sak med däck. Du kan förlora greppet eller krocka på grund av en lång bromssträcka när om helst. Och om det transporteras barn i bilen som har vinterdäck på sommaren så är det ännu ett viktigt skäl att bilen har säkra sommardäck.

Jag har en gammal bil, det är inte värt att köpa dyra sommardäck.

En äldre bil som inte har ABS-bromsar och antisladdsystem behöver verkligen bra sommardäck som ökar säkerheten. Sommardäck av hög kvalitet gör att det är betydligt säkrare att köra med en äldre bil och därför är de absolut värt att investera i.

Bra sommardäck kostar för mycket, jag sparar pengar när jag kör med vinterdäck året runt.

Vinterdäck som körs på sommaren slits betydligt snabbare än på vintern. Det innebär att du måste köpa nya däck oftare. Även bilens bränsleförbrukning ökar eftersom vinterdäck har högre rullmotstånd på sommaren. Dessutom förändrar det för vinterbruk utvecklade klackmönstret sin form i värmen vilket skapar vibrationer som sliter på hjullagren och hjulupphängningar.

Jag är så bra bilförare att jag kan manövrera min bil även om vinterdäck har sämre köregenskaper på sommaren.

Även om du är en duktig bilförare så spelar det ingen roll om din bil förlorar greppet på grund av olämpliga däck. Då är det för sent att göra något. Då handlar det om sekunder och vinterdäck reagerar väldigt trögt på styrningen i sommarvärmen. Med bra sommardäck hinner du som bra bilförare kanske parera sladden, men med vinterdäck är det mycket svårt.

Nordens ledande däcktidning wordpress@dackavisen.se